Przed nami absolutorium - jedna z najważniejszych uchwał Rady Miejskiej
Zanim radni przystąpią do analizy wykonania budżetu, zapoznają się ze szczegółowym sprawozdaniem opracowanym na polecenie Burmistrza przez Skarbnika Gminy. Warto podkreślić, że sprawozdanie z realizacji toszeckiego budżetu za rok 2015 liczy 113 stron! Najpierw zapozna się z nim komisja rewizyjna, a dopiero później ostateczną decyzję podejmą wszyscy radni. Absolutorium jest rodzajem kontroli Rady Miejskiej nad Burmistrzem w zakresie wykonania budżetu i jest wyrazem ostatecznej oceny działalności Burmistrza. Podkreślmy, że obydwa organy: Burmistrz i Rada Miejska ściśle współdziałają zarówno na etapie tworzenia, jak i realizacji budżetu. Burmistrz przygotowuje projekt uchwały budżetowej, natomiast ostateczny kształt nadają jej radni. Niektóre zmiany w budżecie, które okazują się konieczne w ciągu roku, mogą być dokonywane przez Burmistrza, inne - tyko przez Radę. Przyjęcie absolutorium jest dalszym ciągiem tego stałego współdziałania i współpracy. Jest to jednak też okazja, aby bardziej szczegółowo przejrzeć niektóre części budżetu.
Jak zatem skonstruowany jest budżet naszej Gminy i skąd bierze się główna część środków, którymi w ciągu roku dysponuje Burmistrz? Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, opiera swój budżet na dwóch głównych źródłach: dochodach własnych oraz na proporcjonalnym udziale w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. W szczegółach (choć również w zaokrągleniu) wygląda to następująco:
KATEGORIA DOCHODÓW |
KWOTA |
Część oświatowa subwencji ogólnej |
ok. 8 mln. |
Udział (37,5%) w podatku dochodowym od osób fizycznych |
ok. 5 mln. |
Podatek od nieruchomości |
ok. 4 mln |
Część wyrównawcza subwencji ogólnej |
ok. 2,3 mln |
Dotacja - pomoc społeczna ok. 2,2 mln |
ok. 2,2 mln |
Część wyrównawcza subwencji ogólnej |
ok. 2 mln |
Podatek rolny |
ok. 1 mln |
Wpływy ze sprzedaży mienia |
ok. 1 mln |
Inne |
… |
Posługując się kwotami zaokrąglonymi można przyjąć, że całoroczny budżet Toszka to kwota ok. 30 mln złotych. Wydatkowanie tych środków odbywa się w trybie bardzo szczegółowych procedur. Wydanie nawet jednej złotówki środków publicznych wymaga zachowania ściśle określonego trybu. Nie wystarczy, że dany wydatek został w budżecie przewidziany, musi on jeszcze zostać prawidłowo udokumentowany. Samo techniczne wydatkowanie środków, czyli najczęściej - przelew bankowy, też jest procedurą rozbudowaną, rozpisaną na kilka osób. Wszystko po to, aby środki publiczne wydawać w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, jak również w sposób umożliwiający terminową realizację zadań.
Dla przykładu prezentujemy fragment sprawozdania w zakresie wydatków związanych z działalnością szkół podstawowych za rok 2015. Na tym poziomie szczegółowości opisane zostały w sprawozdaniu wszystkie wydatki (stąd te 113 stron!), jakie poniesiono u nas ze środków publicznych w roku 2015.
OPIS WYDATKÓW - Szkoły Podstawowe |
KWOTA |
Pokrycie kosztów lekcji religii w kościele ewangelicko - augsburskim |
888,60 |
Dodatki mieszkaniowe wiejskie |
230.746,23 |
Pomoc zdrowotna i świadczenia rzeczowe |
23.528,23 |
Stypendia motywacyjne za wyniki w nauce |
5.248,00 |
Wynagrodzenia pracowników |
3.373.235,85 |
Dodatkowe wynagrodzenia roczne |
276.989,98 |
Składki na ubezpieczenie społeczne |
626.534,75 |
Składki na Fundusz Pracy |
75.116,89 |
Wynagrodzenia z tytułu umów cywilno - prawnych |
2.351,38 |
Zakup opału środków czystości, materiałów biurowych i papierniczych, licencji, programów |
75.599,12 |
Dotacja podręcznikowa na zakup materiałów (papier tonery) |
274,01 |
Zakup komputerów do pracowni komputerowej, tablicy interaktywnej, projektora |
68.096,80 |
Zakup materiałów do remontów bieżących |
19.975,95 |
Pozostałe zakupy (paliwo, gaśnice, przedłużacz, karnisz, legitymacje służbowe, środki opatrunkowe itp.) |
13.677,95 |
Zakup pomocy naukowych (zestaw do ćwiczeń sportowych, gry edukacyjne, filmy DVD) |
3.297,49 |
Zakup książek |
666,48 |
Dotacja na zakup podręczników dla klas II i IV |
27.336,85 |
Zakup pomocy naukowych w ramach programu „Edukacja włączająca” |
5.739,00 |
Zakup książek w ramach programu „książki naszych marzeń” |
3.966,62 |
Zwrot dotacji nadmiernie przekazanej w roku poprzednim |
579,96 |
Zakup energii, wody, gazu |
233.698,69 |
Naprawy laptopa, pralki, kopiarki itp. |
5.241,73 |
Usługa konserwacji kopiarki, systemu alarmowego, gaśnic itp. |
5.410,69 |
Zakup usług medycznych |
5.462,00 |
Różne opłaty (pocztowe, wywóz nieczystości, opłata za kanalizację, przeglądy techniczne budynków, aktualizacje programów i licencji, pozostałe usługi) |
59.941,10 |
Opłata za telefony stacjonarne, internet |
9.198,53 |
Ekspertyza placówek oświatowych |
7.999,92 |
Koszty podróży krajowych |
5.272,94 |
Ubezpieczenie mienia szkół |
5.602,00 |
Odpis na Zakłady Fundusz Świadczeń Socjalnych |
234.490,00 |
Odsetki od zobowiązań w związku z przeprowadzoną kontrolą |
853,63 |
Szkolenia pracowników |
3.445,00 |
Wykonanie nawierzchni poliuretanowej pod plac zabaw |
30.000,00 |
RAZEM |
5.440.466,39 |
O terminach posiedzeń komisji Rady Miejskiej, a także o terminach sesji plenarnych informujemy na bieżąco na naszej stronie internetowej oraz na naszych profilach w mediach społecznościowych. Wszystkich zainteresowanych tematem finansów Gminy zapraszamy też do śledzenia Biuletynu Informacji Publicznej, gdzie na bieżąco publikujemy zarządzenia i uchwały dotyczące finansów.