Przejdź do treści strony
Wersja dostępna cyfrowo WCAG
1 °C
Aurory, Fryderyka, Oliwii
piątek, 05 marca 2021
Flaga Unii Europejskiej
  • ePUAP
  • BIP
Aplikacja mobilna Aplikacja mobilna
Samorząd
i mieszkańcy

Nowe legitymacje dla osób niepełnosprawnych!

Z dniem 1 sierpnia 2017 r. zmianie uległy zasady przyznawania i wydawania legitymacji osoby niepełnosprawnej, która uprawnia w szczególności do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, komunikacji miejskiej, czy zniżek w zakresie działalności sportowej, kulturalnej i turystycznych świadczonych przez jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego.

Dodatkowo od dnia 1 września 2017 r. zmieniły się wzory blankietu legitymacji osoby niepełnosprawnej, które określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. po 1541).

Legitymacja osoby niepełnosprawnej według nowego wzoru wykonana jest
z takiego materiału (poliwęglan) i w takim rozmiarze, jak dowód osobisty.
Na awersie legitymacji znajdą się:

  • nazwa dokumentu w językach polskim, francuskim i angielskim;
  • piktogramy oznaczające rodzaje niepełnosprawności;
  • zdjęcie (o wymiarach 2,5 x 3 cm);
  • imię, nazwisko, PESEL;
  • termin ważności legitymacji.

Rewers legitymacji zawiera:

  • nazwę powiatowego zespołu, który wystawił dokument;
  • numer legitymacji;
  • skrót LON w brajlu;
  • piktogramy oznaczające rodzaje niepełnosprawności oraz element wykonany farbą optycznie zmienną w postaci mapy Polski z tekstem „LON”;
  • w przypadku osób po 16. roku życia stopień niepełnosprawności – wszystko to wpisane za pomocą fotokodu (kodu QR) i jedynie na wniosek osoby z niepełnosprawnością lub przedstawiciela ustawowego.


Legitymacje są wystawiane na okres ważności orzeczenia o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień. Resort podkreślił, że legitymacje wystawione przed 1 września br. zachowają ważność na czas w nich określony. Nie trzeba też wymieniać legitymacji wydanych na stałe, te bowiem zachowują ważność bezterminowo. Natomiast za wydanie duplikatu legitymacji od 1 sierpnia pobierana jest opłata w wysokości 15,00 zł.
Szczegóły na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: http://www.niepelnosprawni.gov.pl/art,783,wazne-informacje-dotyczace-legitymacji-osoby-niepelnosprawnej


Urząd Miejski w Toszku
ul. Bolesława Chrobrego 2
44-180 Toszek
tel.: 32 237-80-00
e-mail:
Przewiń do góryPrzewiń do góry