Przejdź do treści strony
Wersja dostępna cyfrowo WCAG
3 °C
Juliusza, Lubosława, Wiktoryny
poniedziałek, 12 kwietnia 2021
Flaga Unii Europejskiej
  • ePUAP
  • BIP
Aplikacja mobilna Aplikacja mobilna
Samorząd
i mieszkańcy

Ul. Polna w Paczynie - kończymy porządkowanie formalności.

Sprawy są w toku. Główny problem związany z tą drogą wziął się stąd, że na działkach będących (obecnie) we władaniu różnych właścicieli, ze względów praktycznych wytyczono (kiedyś) drogę. Wykonano na niej nawet asfaltową nawierzchnię, która dziś jest już miejscami w bardzo w złym stanie. Pytany przez nas o okoliczności położenia tego asfaltu były Burmistrz, pan Janusz Sokoła, powiedział, że nie przypomina sobie kto i w jakich okolicznościach wykonał na tej drodze nawierzchnię asfaltową. Pewne jest natomiast, że działki gruntu, które składają się na ciąg drogi ul. Polnej, nie stanowią obecnie w pełnym zakresie własności gminy. Ale sprawa jest rozwojowa.

Od wielu miesięcy prowadzimy z właścicielami działek uzgodnienia w sprawie wydzielenia części działek (ich granice przebiegają w poprzek drogi i sięgają o wiele dalej niż sama ul. Polna) w taki sposób, aby formalnie wyodrębnić pas drogowy - czyli ul. Polną. Głównymi partnerami w tym temacie są dla nas Polskie Koleje Państwowe oraz do niedawna Agencja Nieruchomości Rolnych (ANR), którą od jesieni 2017 zastąpił Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Po uzgodnieniach i podziałach geodezyjnych, kiedy gmina przejmie wydzielone pod drogę działki na własność lub je zakupi, możliwe będzie zlecenie wykonania projektu modernizacji ul. Polnej i przeprowadzenie tej potrzebnej inwestycji.

Współwłaściciele działek rozumieją prezentowane przez nas potrzeby mieszkańców Paczyny. Trudno nam jednak te procesy przyspieszać. Dodatkowo, z uwagi na wspomniane przekształcenie ANR w KOWR, w chwili obecnej wymagane jest uzyskanie przez dyrektora Oddziału Terenowego w Opolu zgody Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Na termin w jakim wyrażona zostanie zgoda na przekazanie nieruchomości nie ma wpływu ani Oddział Terenowy KOWR, ani nasza gmina.

Dla ogólnej orientacji warto dodać, że na podziały geodezyjne związane z uregulowaniem tej sprawy, wydatkowaliśmy w ubiegłorocznym budżecie ok. 35.000 zł. W budżecie na rok 2018 przewidujemy na ten cel kwotę ok. 25.000 zł, do której trzeba dodać koszty notarialne podpisania aktów nabycia poszczególnych działek. Szacujemy, że podziały geodezyjne oraz procedura przejęcia przez naszą gminę wydzielonych działek, powinny zakończyć się w bieżącym roku.


Urząd Miejski w Toszku
ul. Bolesława Chrobrego 2
44-180 Toszek
tel.: 32 237-80-00
e-mail:
Przewiń do góryPrzewiń do góry