Odpis aktu stanu cywilnego w wersji elektronicznej
Informujemy o rozszerzonej wersji e-usługi umożliwiającej wnioskowanie online o odpis aktu stanu cywilnego. Dzięki tej e-usłudze odpis aktu stanu cywilnego można uzyskać natychmiast w wersji elektronicznej. Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie automatycznie przesyłany na skrzynkę wnioskodawcy Mój Gov.
- odpis aktu musi dotyczyć wnioskodawcy, jego dzieci, małżonka lub rodziców;
- system - w trakcie wypełniania wniosku - musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu. Chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania;
- płatności za odpis należy dokonać online.
W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrowane są akty od 2015 roku i takie odpisy co do zasady generowane są natychmiastowo. Nadal trwa proces migracji do SRP starszych dokumentów. Urzędy stanu cywilnego robią to stopniowo.
Aby uzyskać odpis drogą elektroniczną należy wejść na www.gov.pl, wypełnić formularz i potwierdzić wniosek Profilem Zaufanym. Jeśli system nie wyda odpisu automatycznie, odbędzie się to z udziałem urzędnika (i z pewnym opóźnieniem).
Ważne! Odpisy aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu wydane w formie dokumentu elektronicznego, posiadają moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu. Wydruk takiego odpisu nie jest dokumentem urzędowym.
Wszystkie informacje dotyczące elektronicznego składania wniosku i pobrania odpisu aktu stanu cywilnego znajdują się na rządowej stronie - www.gov.pl, link:
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu